Přátelství z Erasmu



Friend, Freund, Amigo, Amico, Ami, друг… Je skvělé mít přátele v různých koutech Evropy nebo dokonce světa. A úžasným způsobem, jak si je vytvořit je právě studijní pobyt v zahraničí. O Erasmu se obecně soudí, že jde o jednu velkou párty a člověk se tam vlastně ničemu pořádně nenaučí. Já myslím, že i koleje v Praze nebo Brně dokážou být pro někoho neutuchající párty, a to ani nemusí nikam vyjet. Zkrátka jaký si to uděláš, takový to máš.

Ať už ve škole nebo na párty, Erasmus lidi spojuje a vytváří dlouholetá přátelství. Jste daleko od domova, a tak si hledáte někoho, kdo s vámi bude na stejné lodi, budete si rozumět a společně objevovat nová místa. Já mám díky pobytu v Litvě výborné přátele. Jsou to Italové, Litevci, Američani, Brazilci, Indové, Němci, Španělé, Basci (ano, je to rozdíl), Francouzi a mnozí další… Pro mě to například znamená, že když se u nás ve zprávách mluví o nějaké situaci v jiné zemi, můžu se zeptat několika zdrojů, jak je to ve skutečnosti. A věřte, že často úplně jinak, než tvrdí naše média. Když někam vyjíždím na dovolenou, mám skvělý zdroj, který mi poradí, která místa jsou nejlepší, která jsou jenom lákadla na turisty a v případě nouze mám v různých zemích i možnost přespání. Také si neustále cvičíme jazyk. Ona totiž není angličtina jako angličtina. Mluvení s lidmi s různými dialekty vás skvěle naučí porozumění (a domlouvání rukama a nohama vytváří nezapomenutelné zážitky).

Erasmus mi také v mnohém rozšířil obzory, ukázal mi, že to, nad čím se my pohoršujeme, je jinde luxus, že život může mít mnoho různých podob, že není všechno tak snadné, jak se může zdát, že to, co se nám zdá „přirozené“ nebo „normální“, protože to tak známe, může být jenom náš konstrukt a jinde je „normální“ něco úplně jiného, že všude jsou lidé, kteří vám pomohou, že každý národ má neuvěřitelně zábavné zvyky a hry, že s každou národností si člověk porozumí… Když o tom tak přemýšlím, ona to vlastně byla jedna velká párty. Jenom asi jiná, než si myslí ti, kteří nikdy nikam nevyjeli.

Komentáře