Pouze tři
povolené absence, 80 %
nutná docházka – jinak nebudete mít možnost jít ke zkoušce? Na FHS? Ano, ale
pouze na některých předmětech. Většinou na těch povinně volitelných nebo
volitelných. Jedinou nutností u povinných předmětů je často „jen“ nějaká práce
a/nebo zkouška. Znamená to tedy, že pokud chcete, nemusíte jít ani na jednu
přednášku, vypracujete nějakou seminárku, přečtete knihy, naučíte se je a hurá
ke zkoušce. Ale je to skutečně efektivní?
Za mě rozhodně
ano. Velice rychle jsem se na tento systém adaptovala. Na první hodině každého
předmětu se vždycky našel nějaký odvážlivec, který se většinou dost jasně vyučujícího
zeptal: „A jak je to s absencí?“ a hned bylo jasno. Věděla jsem, že vzhledem
k práci a k tomu, že miluji cestování, pro mě není reálné, abych byla
každý týden v semestru každý den ve stejnou dobu na stejném místě, a tak
jsem si cíleně vybírala většinu předmětů, které nepotřebovaly mít čárku u mého
jména na každé hodině. I když některé mě svou zajímavostí nebo praktičností
přesvědčily a chodila jsem na ně, jak to šlo.
Na druhou stranu
jsem ale osmi i vícehodinové cesty autobusem nebo vlakem trávila čtením knih, posloucháním
oněch přednášek, na kterých jsem nebyla, děláním výpisků a přemýšlením o tom,
co to vlastně čtu bez toho, aby mě kdokoli nebo cokoli kromě občasných výmolů
rušilo. Pokud jsem si s něčím skutečně nevěděla rady, vždycky jsem se
mohla obrátit na starší spolužáky anebo profesory, kteří mi většinou na (jasně
formulovaný a konkrétní) dotaz rádi odpověděli anebo mi poradili, jak problém
vyřešit.
Věřím, že ne
všem tento systém vyhovuje (a pro všechny předměty ani není možný) a rádi si
tedy volí takové přenášky či semináře, kde je po nich docházka vyžadována. Pro
mě je ale skvělá ta možnost organizovat si učení podle sebe a být hodnocena
pouze za výkon u zkoušek a kvalitu seminárních prací nebo výkon u kolokvií. A jak
to máte vy?
Komentáře
Okomentovat